Aloitin kutoa ja virkata villapaitaa.
Tein sitä jonkin aikaa, kunnes muistin, etten ylipäätään käytä villapaitoja.
Justiinsa niin. Villapaita!
Mietin kuinka hyödyntää tekelettä, jota olin hiukan kutonut, hiukan virkannut...
Kääntämällä ylösalaisin, jatkamalla hiukan resoria ja leventämällä alareunaa sain tehtyä kätevän - ja lämpimän - kaulurisysteemin, mikä lie olisikaan oikealta nimeltään?
Lankoina villa ja angora, lämmintä ja pehmeää.
Turha varmaan mainita, että onpa hieno väri?
Toinen tekeleeni.
Katselin kaupassa ihania villatuubeja, jotka oli kudottu valmiiksi kierteelle (yleensähän se moka tulee tehtyä puolivahingossa, joten nyt ihan luvalla...).
Hintaa melkein 40 €.
Jäi maksamatta, kaivelin lankakoreja ja siis kutomaan taasen...
Kävimme Elämäni Miehen kanssa viikonlopun vietossa Turussa ja siellä kuuntelemassa ja katselemassa mahtavaa musiikin ja valojen yhteistyötä - Jean Michel Jarren konsertissa.
Menomatka - puolitoista tuntia, tulomatka toiset puolitoista, ja tuloksena tämmöinen hässäkkä...
Joka kuvassa näyttää hiukka omituiselta...
Eli kierteelle kudottu tuubi-kaulurisysteemi.
Nuorimmaisemme, 13 vee poika tykkää kovasti koulun kotitaloustunneista.
Iloksemme tuo köksäinnostus on siirtynyt myös kotiin.
Aiemmin ala-asteella hän kävi tekstiilityön tunneilla, jolloin hän ompeli itselleen mm. mainioita sortseja, joihin saimme myös kaavat talteen.
Nyt, yläasteen teknisessä työssä poika on tehnyt jos jonkinmoista tärkeää esinettä,
leikkuulautaa ja cd -telinettä.
Kolmen erilailla oppivan lapsen ja omien puuhailujeni - kurssitoimintojeni, tunnusteltavien taulujeni ja kaikenmaailman kotisisustusviritysten ja huonekalumaalausten - kokemuksella -
voin toden totta sanoa,
että käden taitoja ja joka ikisessä ihmisessä olevaa luovuutta ja erilaisia tekemisen voimavaroja ja mahdollisuuksia pitäisi eriasteisissa oppimisympäristöissä painottaa entisestään.
Tilaa erilaisille oppimisen ja opettamisen keinoille, erilaisille kohtaamisille,
eri oppiaineiden yhdistämiselle... Voisiko kenties erilaisia yhteistoiminnallisia kehittämisen menetelmiä hyödyntää opettamisen ja oppimisen toimintaympäristöissä ; kehitetään uutta, luovutaan jostakin vanhasta, supistetaan jotakin toimintaa ja korostetaan jotakin.
Nämä kysymykset vastaavat kovasti pitämäni Sinisen meren staregian kysymyksiin
(luo- poista- supista - korosta).
Oppiminen on luovaa toimintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti